Tema: Desolinizator – razsoljevalec vode na plovilu

RumenoeNavtikapred 12 dnevi
Desolinizator ali razsoljevalec je naprava, ki iz slane vode naredi pitno vodo. Sestavljen je iz vsaj dveh črpalk, ene do dveh ali celo treh membran, ter pogona, kateri poganja vse te elemente. Pogon je lahko samostojen, kot agregat, lahko pa vse to napaja samo preko elektronskega modula na 12V. Poznamo tudi sisteme, ki delujejo na ročni pogon. Na trgu imamo več proizvajalcev teh naprav, prav tako imamo tudi več možnosti za vgradnjo. Najbolj razširjen je vsekakor sistem, ki je fiksno vgrajen v plovilo, sam pa uporabljam sistem, ki je prenosen in deluje na plovilu. Torej, električni ali bencinski, prenosni ali vgrajeni, bistvo je da deluje in da je prirejen za vsako plovilo. Desolinizator je vsekakor dobrodošla naprava na plovilu, kadar želimo biti neodvisni od kopnega ali pa če imamo majhne rezervoarje vode, sami pa plujemo več dni po odprtih morjih ali oceanih. Sam sem se na svoji plovbi med otoki Tihega oceana srečal tudi s problemom, ko ni bilo vode ali pa je bila ta vprašljiva iz rezervoarja v katerega je tekla deževnica, le-ta pa je bil v notranjosti zeleno- rjav in na sploh umazan. V teh primerih je vse lažje, če imamo takšno napravo na svojem plovilu. Kako deluje desolinizator Desolinizator deluje na principu imenovanem reverzna osmoza. Prva ali inpulzna črpalka črpa morsko vodo do sistema, nato pa visokotlačna črpalka potisne to slano vodo skozi membrano pod zelo visokim tlakom. Tlak ki je potreben za delovanje je okoli 800 PSI ali 55 barov, kar je podobno, kot če bi bili cca 500 metrov globoko v morju. Visok tlak in mikronska prepustnost membrane omogočata prehod samo čiste vode, membrane pa zadržijo okoli 99% soli, umazanije, virusov, bakterij, itd. Pri izhodnem delu t.i. ne čiste vode je v njej vseeno še vedno več kot 75% soli in drugih elementov, 25% pa je približno prečiščene in očiščene vode. Včasih me kdo vpraša, kaj pa naredim ko je morje umazano po površini, včasih motno od mivke ali peska, ki je na dnu. Spet drugič me kdo vpraša kako delam vodo na sidrišču, kjer je veliko plovil in je možnost, da sistem v sebe potegne tudi fekalije in druge bakterije. Naj poudarim, da je pri sistemu reverzne (povratne) osmoze, ki je najučinkovitejša tehnologija filtriranja vode mogoče pridobiti čisto vodo. Ta nam zagotavlja svežo, čisto vodo, ki ustreza najvišjim standardom pitne vode. Reverzna osmoza iz vode odstrani  organske primesi, kot so fekalije, pesticidi, insekticidi, razni hormoni, nitrati, težke kovine, bakterije in viruse, ki so v vodi prisotni in lahko resno ogrožajo človeško zdravje. Vendar desolinizatorji niso samo naprave, ki nam proizvedejo pitno vodo, katero lahko pridobivamo v zalivih ali celo med plovbo. Desolinizatorji potrebujejo tudi nekaj vzdrževanja za svoje nemoteno delo. Zato ne smemo pozabiti na občasno zamenjavo tesnil, menjavo olja v oljnih črpalkah, zamenjavo pred filtrov, obvezno splakovanje sistema z membranami in "konzerviranju sistema", kjer se membrana spere z biocidom. Zlasti v vročih tropskih podnebnih razmerah se lahko v notranjosti le-teh kopiči veliko alg in drugih umazanij, kar znatno zmanjša učinkovitost sistema tudi po samo nekaj dneh neuporabe. Izbira naprave za naše plovilo Največ navtičnih zanesenjakov in jadralcev, ki sem jih srečal na morjih in oceanih je vsekakor imelo desolinizator vgrajen v plovilo. To je za uporabnika res enostavna in praktična uporaba. Ker so te naprave precej drage, se po navadi najprej odločamo za tiste, ki nam bodo koristile in so nam tudi finančno dostopne. Poleg finančnega stanja se moramo odločiti tudi koliko vode potrebujemo na dan, saj je to odvisno od števila oseb, ki se nahajajo na plovilu. Neko ne napisano pravilo je, da potrebujemo za vsako osebo za normalno dnevno porabo od 8 do vsaj 25 litrov vode. Tu je všteto vse od jutranjega umivanja, kuhanja, tuširanja, pitja vode, itd… Ko imamo oba pokazatelja iščemo napravo, ki bi nam najbolje ustrezala. Izbira v današnjem času je kar pestra in naprave za plovila lahko v eni sami uri proizvedejo od 2 do 150 litrov pitne vode. Med jadralci se veliko pogovarjamo o teh napravah in večina kupi desolinizator v kompletu, katerega pa v plovilo vgradijo zato pooblaščeni monterji. Ker so sistemi dragi, primerni stanejo od 3.500 EUR naprej, se veliko jadralcev odloča, da samostojne dele za celoten sistem kupijo preko spleta na cenovno ugodnem kitajskem tržišču. Tako lahko za sistem, ki daje cca 20 litrov vode na uro v lastni montaži nabavijo za samo 1.500 EUR. Vendar sem na lastne oči videl, da takšni sistemi ne delujejo dobro in dolgo. Največji problem so nepravilno izbrani elementi, pa naj bo to po moči, kapaciteti ali pa celo po slabem materialu. Druga največja napaka uporabnikov je ne redna zamenjava mikronskih predfiltrov, kateri so včasih že tako zamašeni, da prepuščajo zelo malo vode, posledično zaradi tega pa celoten sistem trpi in s časom tudi odpove. Zato večina takšnih sistemov na oceanih ne deluje, saj se kmalu pokvarijo. Priporočam, da se sistem izbere skrbno in premišljeno, vzdrževanje le-teh pa naj bo redno in kvalitetno, saj bomo le tako vedno sami sebe nemoteno oskrbovali s pitno vodo. Pri izbiri sistema moramo poiskati nam najboljši sistem za napajanje pogona razsoljevalca. Če imamo dovolj sončnih panelov na plovilu (vsaj 800W), je vsekakor najcenejši postopek z 12V pogonom, katerega preko  solarnih panelov polnimo baterije na plovilu. V enakem primeru so tudi 220-240V sistemi, ki so nekoliko cenejši od 12V sistema, a za to potrebujemo še inverter, ki nam bo pretvoril napetost iz 12V na 220-240V. Obstajajo pa tudi samostojni oz. prenosni sistemi na bencinski pogon, ki so neodvisni od vašega plovila, a za to potrebujejo bencin. Zelo močan poudarek pri izbiri razsoljevalcev pa je tudi servisni suport. Če ga kupimo v kompletu imamo na celoten sistem garancijo in ustrezna garancijska popravila pri pooblaščenih serviserjih po celem svetu. Če kupujemo posamezne elemente se zna zatakniti, saj proizvajalci ali trgovci komplicirajo pri zamenjavi elementov v garancijskem roku, zaradi neustreznih drugih sestavnih delov. Sam poznam takšne primere, poznam pa tudi svojega, saj se je tudi meni pokvarila osnovna enota zaradi utrujenosti materiala in ko sem javil svojemu prodajalcu za ta ne ljubi dogodek, je ta kontaktiral proizvajalca in ta mi je nemudoma poslal novo enoto in podaljšal garancijo od dneva prejema nove enote. Ker se mi je vse to dogajalo na odročnem atolu sredi Tihega oceana, sem mislil, da bo to trajalo mesece. Trajalo je le sedem dni in še staro napravo sem lahko poslal nazaj v tovarno na njihove stroške. Prav zato dajem poseben poudarek na proizvajalca in servis teh sistemov! Moj sistem in izkušnje z njim Sam na svojem plovilu uporabljam prenosni sistem, zato lahko največ povem prav o izkušnjah z njim. Moj razsoljevalec je sestavljen iz dveh delov: motornega dela s dvema črpalkama in membranskim delom. Za namestitev in povezavo obeh delov potrebujem slabih 8 minut in že lahko pričnem z izdelavo pitne vode. Moja naprava ima bencinski agregat z močjo 2,1 KS, ki v eni uri porabi 0,6 litra bencina, v tej uri pa proizvede 70 litrov pitne vode. Čeprav spada med srednje sisteme na tržišču, vsaj kar se tiče proizvodnje vode, je ta v praksi in na oceanu eden večjih sistemov. Veliko plovil ima vgrajene sisteme za proizvodnjo vode do 40 litrov, zelo redko se najde kdo, ki ima sitem, ki mu naredi 100 ali več litrov vode v eni uri. Velikokrat so to 12V sistemi, ki se napajajo preko baterij, katere napajajo sončni paneli in te baterije velikokrat niso polne, zato lahko nekateri naredijo le nekaj deset litrov vode na dan, potem pa je potrebno počakati, da se baterije napolnijo. S polnjenjem lahko nadaljujejo šele naslednji dan, ko se baterije spet napolnijo ali pa morajo ob tem prižgati motor in potem je pridobivanje vode že veliko dražje. Kot vsak sistem ima tudi ta ki ga jaz uporabljam svoje dobre in slabe lastnosti. Dobre lastnosti ali prednosti takšnega sistema so: ni nadležnega vgrajevanja v plovilo; ne potrebujemo dodatnih lukenj v trupu plovila; ne zasedete že tako prepotreben prostor v raznih skladiščnih prostorih na plovilu; v primeru, da potrebujete popravilo, sistem preprosto prinesete serviserju, saj ni potrebe, da bi serviserja čakali na vašem plovilu; lahko ga posodite prijatelju, kateri nima desolinizatorja ali pa ga ima, a je pokvarjen, itd. Negativni lastnosti pa sta: teža sistema, ki ga je potrebno prenašati (teža glavne enote je cca. 25 kg, kovček z membrano pa tehta cca. 15 kg), ter zvok agregata, ki ga je potrebno na krmi poslušati (cca 70 dB).Pravzaprav tudi vgrajeni sistemi proizvajajo zvok in vibracije, a ker so po navadi skriti v raznih skladiščnih prostorih, ne malokrat tudi izolirani z izolacijsko peno, se zato tudi manj slišijo. Pri merjenju čistosti vode uporabljam TDS meter in lahko zagotovim, da ima moj sistem izredno kvalitetno vodo. Najvišja raven TDS, ki označuje še dobro vodo je nekje okoli 700 mg/lit. Moj sistem ima čistost vode 180 mg/lit, kar sodi med izredno kakovostno vodo, z dobrim okusom in dobrim vonjem. Zato nekateri moji sojadralci v  vodo mešajo razne praške, ojačevalce okusa, limonin sok in še kaj drugega, kar pa po drugi strani onesnaži kvaliteto vode z raznimi E-ji, katere najdemo v ojačevalcih okusa, barvilih in podobnim. Na plovilu imam v torbi za slučaj reševanja na morju tudi manjši ročni razsoljevalec, kateri pa s tako imenovanim stiskanjem proizvede do dva litra pitne vode na uro. Malo, a življenjsko pomembno. Zaključek Desolinizator je vsekakor dober pripomoček na plovilu. Če ga potrebujemo, moramo pretehtati in presoditi sami. Sam ga pri jadranju po Jadranu nisem potreboval, saj sem se lahko na celini ali otokih oskrbel s pitno vodo. Ko pa sem pričel jadrati po drugih morjih in oceanih, sem na nekaterih karibskih otokih precej pogrešal vodo, katero sem moral nositi z obale, saj tam ni marin, poleg tega pa sem moral vsak liter tudi plačati. Zdaj ko imam desolinizator na svojem plovilu, si plovbo brez njega težko predstavljam. Več o razsoljevalcih na tej povezavi. Besedilo: Jasmin Čauševič